He dig borta väga.

Senaste dagarna har jag funderat väldigt mycket på det norrländska språket. Det blandas lätt en hel del dialekter på ett universitet. Ibland känns det faktiskt som att norrländskan är ett helt annat språk. Senast idag blev jag medveten om att spisbröd är utrikiska för många svenskar, liksom lägda och lugga. Har alltid Oscars inlägg om det norrländska ordspråket "Lita aldrig på nån som inte vet vad en lägda är" i tankarna när vi börjar prata dialekter på skolan. Jag tycker sörlänningarna ska få gå på språkkurs hos oss häruppe, det finns så många ord som skulle underlätta deras vardag! Förstå vad mycket tid vi sparar när vi säger he istället för sätta, ställa, lägga och när vi inte säger hela ordet som "va het han?", "va säg du?". För att inte prata om hur mycket energi vi sparar när vi drar in lite luft istället för att säga ja!

Släpp in norrländskan i Svenska Akademins Ordlista!

Imorrn är det äntligen fredag och hemfärd till min underbara bättre hälft!  Men först är det grupparbete 8-12 och litteraturseminarie 13-15, känns inte så spännande, är mest less nu och vill bara att det ska vara fredagkväll. 3 seminarier och 2 grupparbeten på en vecka mycket och mitt huvud känns fullproppat av åsikter och argument. Imorrn är det korrefest en trappa ner hos Simpan som fyller år, så jag tänkte hinna med en sväng där innan jag tar sista bussen hem till Ö-vik.

Kommentarer
Postat av: Oscar

Haha, jag har planer på att starta upp studiecirklar... Men tyvärr är det så många sökande så jag behöver mer personal... :p

2008-11-21 @ 15:23:48
URL: http://oscarfager.blogg.se/
Postat av: Mia

Sara och jag håller på att konstruera en speciell fonetisk symbol till "insuget", även en bra stavning.. inte det lättaste

2008-11-21 @ 16:56:29
URL: http://miawiberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0